AWAS!! Hitam Di Dahi Tanda RIAK & Solat Tak KHUSYUK? Penjelasan MENGEJUTKAN Daripada UAI

Benarkah tanda hitam di dahi tandanya kuat solat dan seorang yang alim? Ikuti penjelasan dari Ustaz Azhar Idrus.
GELAP DI DAHI TANDA RIAK?
Perbanyaklah sujud namun jaga wajahmu supaya tetaplah nampak bagus dan hindari munculnya ciri gelap di dahi kerana di khuatiri timbul riya’, ujub (bangga diri) dan kesombongan.

Sujud yang betul tidak akan memburukkan wajah sebaliknya dahi akan jadi bersinar dan berseri – seri. Apabila dahi menjadi hitam ini bermakna sujud anda salah caranya karena anda sepatutnya menahan berat badan anda dengan kedua tangan anda bukanlah dengan kepala.

Abdullah bin Umar bin Khattab ra. salah seseorang shahabat terutama tidak menggemari terdapat sisa gelap di dahi seseorang muslim.

Dari Salim Abu Nadhr, terdapat seseorang yang tiba menjumpai Ibnu Umar.

Setelah orang itu berkata salam, ibnu umar ajukan persoalan padanya, “siapakah kamu? ”. “aku ialah anak asuhmu”, jawab orang itu. ibnu umar amati terdapat sisa sujud yang bercorak gelap diantara ke – 2 matanya. dia mengatakan padanya, “bekas apa yang terdapat diantara ke – 2 matamu? begitu aku sudah lama bershahabat dengan rasulullah, abu bakr, umar dan utsman. apakah kau saksikan terdapat sisa itu pada dahiku? ” (cerita baihaqi dalam sunan kubro nomor 3698)
SISA SUJUD KELIHATAN TIDAK ELOK
Dari ibnu umar, dia amati terdapat seorang yang pada dahinya terdapat sisa sujud. ibnu umar mengatakan, “wahai hamba allah, sesungguhnya tampilan seseorang itu ada pada mukanya. jangan hingga kau jelekkan penampilanmu! ” (cerita baihaqi dalam sunan kubro nomor 3699).

Dari abi aun, abu darda’ amati seseorang perempuan yang pada mukanya terdapat ‘kapal’ seumpama ‘kapal’ yang terdapat pada seekor kambing. dia kemudian mengatakan, ‘seandainya sisa itu tidak terdapat pada dirimu tentu lebih baik” (cerita bahaqi dalam sunan kubro nomor 3700).

Dari humaid bin abdirrahman, aku terdapat di dekat as saib bin yazid dikala seorang yang bernama az zubair bin suhail bin abdirrahman bin auf tiba. amati kehadirannya, as saib mengatakan, “Sungguh ia sudah menyebabkan kehancuran mukanya. Demi Allah sisa di dahi itu bukanlah sisa sujud. Demi allah aku sudah solat dengan mengenakan wajahku ini sejauh demikian dikala lamanya namun sujud bukanlah bagikan sisa sedikitpun pada wajahku” (cerita baihaqi dalam sunan kubro nomor 3701).

Dari manshur, aku ajukan persoalan pada mujahid menimpa makna dari firman allah, ‘tanda – tanda mereka nampak pada wajah mereka dari atsaris sujuud (sisa sujud) ’ apakah yang diperuntukan ialah sisa di wajah? jawaban dia, “bukan, terlebih lagi pula terdapat orang yang ‘lebam’ yang terdapat diantara ke – 2 matanya itu serupa ‘lebam’ yang terdapat pada lutut onta namun ia ialah orang bejat. Apa yang dipelukan ialah kekhusyu’an”(cerita baihaqi dalam sunan kubro nomor 3702).

terlebih lagi pula dalam kitab hasiyah as – showi,

وليس المراد به ما بصنعه بعض الجهلة المرائين من العلامة في الجبهة فانه من فعل الخوارج وفي الحديث اني لابغض الرجل واكرهه اذا رايت بين عينيه اثر السجود

“bukanlah yang diperuntukan oleh ayat ialah serupa perbuatan sebagian orang bodoh dan tukang riya’ ialah sinyal gelap yang terdapat di dahi lantaran perihal semacam itu ialah karakteristik khas khawarij (baca : ahli bid’ah) ” dalam satu hadits dipaparkan begitu aku tidak suka seseorang yang aku saksikan di antara ke – 2 matanya terdapat sisa sujud (hasyiah ash shawi 4/134, dar angkatan laut (AL) fikr).

Sumber : Mylabulabi.tech

Link: http://mylabulabi.tech/2017/12/tanda-dahi-hitam/

SETERUSNYA…

Inilah MAKSUD Sebenar BIN BINTI Dan BTE Yang Ramai TAK TAHU !!!

Sejak lahir lagi, masyarakat Islam di Malaysia telah kenal sinonim dengan bin binti atau bte pada namanya di kad pengenalan. Tetapi ramai yang masih samar samar bila ditanya apa maksud bin binti dan bte tersebut

ISU BIN BINTI DAN BTE TERKINI.

Baru-baru, kami amat tertarik dengan sebuah pertubuhan Islam yang telah mendedahkan terdapatnya rancangan halus, terancang dan berterusan pihak tertentu bagi menghapuskan identiti bangsa, status agama dan gelaran Bin Binti seperti tertera dalam MyKad sekarang. Betulkah sampai begitu sekali?

Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Abdullah Zaik Abdul Rahman berkata, ada pihak tertentu berani tampil untuk mendesak kerajaan supaya menghapuskan keperluan menulis nama Bin Binti, bangsa dan agama ketika orang ramai membuat permohonan sijil kelahiran dan Mykad anak masing-masing.

Dan ini antara sebab-sebab yang lebih terperinci kenapa Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Abdullah Zaik Abdul Rahman risau sangat dengan isu ini…..

Beliau berkata, perkara itu menjadi semakin menakutkan apabila kebanyakan daripada enam juta belia di negara ini termasuk orang Melayu dan beragama Islam kini turut dipengaruhi oleh idea globalisasi serta liberalisasi dipelopori oleh negara Barat. Kesannya anak zina atau zuriat dilahirkan tanpa ikatan perkahwinan mengikut hukum syarak pun boleh didaftarkan secara sah, sekali gus menghancurkan institusi kekeluargaan serta akidah umat Islam di negara ini. – Abdullah Zaik Abdul Rahman, Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

Sebenarnya adalah idea ini berasal dari Barat yang kononnya mampu menyelesaikan masalah perbezaan identiti bangsa, keturunan dan agama. Mereka mahu kita keluar dari fitrah manusia atau dengan kata lain tiada lagi status bangsa seperti Melayu, Cina dan India serta agama. Penghapusan Bin Binti akan menyebabkan semua orang akan menjadi sama, sekali gus mewujudkan persamaan dan kesamarataan. – menurut perlembagaan, Melayu dan islam diberi keistimewaan, even Prof Aziz Bari pun kata Malaysia bukanlah negara sekular.

Kami pun tak pasti apa yang bukti yang menyebabkan Presiden ISMA tiba-tiba sahaja mengeluarkan isu ini. Samada betul atau tidak, hanya beliau sahaja yang tahu. Cuma pada pandangan kami tiada isu apa pun sebenarnya benda ini. Sebabnya tiada paksaan pun untuk mana-mana rakyat Malaysia meletakkan bin ataupun binti pada kad pengenalan.

Letak bin binti “belum tentu Islam”, tetapi orang Islam yang mengamalkan ajaranNya itu lebih dipandang mulia di sisiNya”

Dalam Islam tak wajib untuk seseorang itu meletakkan bin atau binti pada kad pengenalan. Satu lagi, kami agak tak bersetuju dengan “hukuman yang diberikan kepada anak luar nikah”. Kalau ikut pemahaman Presiden ISMA ini; anak luar nikah tak boleh didaftarkan IC? Tak boleh dianggap warganegara?

Dahla…..anak luar nikah ini berpunca daripada kegiatan daripada pasangan tidak ada moral. Kemudian apabila mereka lahir, kita hukum mereka lagi dengan dasar yang seperti ini. Kesian mereka. Mereka pun tidak mahu rasanya dilahirkan sebegini rupa. Anak-anak ini tidak bersalah, mereka tidak sepatutnya dihukum sebegini rupa.

Jikalau disemak kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan, penggunaan istilah bin dan binti tidak melibatkan hukum Islam. Ini terbukti apabila terdapat penggunaan bin dan binti dalam masyarakat Kadazan, Dusun yang bukan beragama Islam. Malah di negara Arab juga, penggunaan bin dan binti tidak tertakluk kepada individu yang beragama Islam. Oleh hal yang demikian itu, isu agama tidak wujud dalam hal ini.

Ini semua terpulang kepada rakyat Malaysia, kalau nak guna, dipersilakan. Kalau tidak mahu, tiada paksaan pun sebenarnya. Isu ini bagi kami tiada kena mengena dengan Islam tetapi lebih kepada soal pengurusan dan pentadbiran sahaja. Mengapalah benda khilaf tiada dalam hukum agama menjadi keutamaan dalam pertubuhan ini.

Macam apa yang kami sebelum ini, tak perlu nak beria-ria nak tekankan juga perlunya wujud Bin Binti tu..sedangkan dalam Islam pun, tak perlu. Lainlah kalau memang ianya undang undang negara termaktub dalam perlembagaan negara. Ia lebih kepada HAK INDIVIDU..sebab nama ialah hak masing masing. Kalau nak letak Bin/Binti, letak…..kalau tidak mahu letak, terpulang. Senang kan begitu?

Kan lebih baik pertubuhan ini memainkan peranannya umat Islam yang tidak pergi solat berseronok di waktu Maghrib di tapak-tapak karnival. Ada tegur? Ada nasihat?

Ada beberapa tokoh yang kami semak tidak menggunakan bin binti, elok sahaja agamanya :

Ustaz Lim Jui Soon
Ustaz Ang Wang Seng
Dr Laurence Brown
Dr Bilal Phillips
Keith Ellison, First US Moslem Congressman

Tetapi yang ini pula ada bin binti, macam mana pula tu?

Wartawan Perang Israel, Ron Bin Yishai
Wira Israel, Binyamin Fuad Bin Eliezer
Wira Israel, David Bin Gurion
Ketua pasukan bolasepak Israel dan pemain Arsenal, Yossi Bin Ayoun
Shlomo Bin Ami, bekas menteri luar Israel
Zine El Abidine Bin Ali, Diktator Muslim
Dan akhirnya, Lina Joy pun dalam IC beliau tertera Islam.

BTE – belong to eve
BIN – belong initial name
BINTI – belong initial name to initial
BT – belong to

Kalau salah tlg betulkan

P/S : Kami sendiri selesa dengan penggunaan bin binti ini, sebab dah lama guna ka. Tiada masalah pun.

PP/S : Pada pendapat anda sendiri untuk situasi di negara kita Malaysia, apa yang menjadi keutamanaan anda jika diberikan pilihan meletakkan bin atau binti atau tidak? Mana pilihan anda, dan sebab apa? KREDIT BERITASEMASA.

sumber: bacaviral

Via mylabulabi.tech

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here