“Buaya ni menangis dan dia batuk bersin macam org”- Luahan Sayu Bonda Alif Syukri Melawat Ibu Asmah Yang Melahirkan Kembar Manusia Dan Buaya Yang Kini Berusia 27 Tahun(VIDEO)

 

 

 

Coretan Dari Blogger

Hari ahad, libur di indonesia..sama kok seperti di malaysia..kami ndak ada kelas/kuliah hari ahad..so biasanya hari libur ni kami fikir mau g jalan2 dijambi nie..ade tempat menarik ker?? tanye senior2 nie..ade byk gak la tmpt menarik terutama dikerinci..tapi tu jauh sangat..macam tak mampu jer nak pergi kerinci tu..abes musyawarah dengan rakan2, kami putuskan mahu pergi melawat buaya yg suatu ketika dahulu pernah dihebahkan cerita nya dimedia massa di malaysia…

Dulu mase kecik, aku pernah juga dengar cerita tentang seorang ibu di jambi melahirkan anak lelaki kembar buaya..hohoho memang tak percaya la cte tu dulu2..tapi mana la tuhukan, “kun fayakun”..jika Allah berkehendak ia terjadi maka terjadilah ia.. udah sebulan bermastautin di jambi ni, baru tahu buaya dan manusia tu memang wujud..cumanya enggak tahu emang buaya tu lahir dari perut seorang ibu atau tidak…

Nak dipendekan cerita..al-kisahhh…maka tersebutlah kisah…toyyibb…

Kami merempit selama 1jam 30minit dari rumah sewa kami (telanaipura) hingga sampai ke destinasi yg dituju..iaitu rumah kediaman family yg punyai anak lelaki dan kembar buaya tu..nyampei di rumah tu aku tak percaya dalam nye ada buaya..yeke? yeke? dari luar rumah mule terjenguk2 ke dalam rumah..nampak kepala buaya tu..ohhh tidak..memang betul2 wujud depan mata aku buaya tu..takot ngek..dalam pale otak dah pikir yg bukan2..ade aku balik malaysia takde tangan nie karang…tapi alhamdulillah selamat akhirnya..hehe

(asifjiddan ya akk2 adek2 abg2..aku sempat copy n paste jer cite nie dari blog org lain, sebabnyer tak sempat lorh nak taip panjang2 tapi cerita dia sama jer dengan apa yg aku dengar dari bapak si buaya nie…)

ceritanya begini:[[ Nama bapaknya adalah M.Aini dan isterinya bernama Asmah..dahulu mereka tinggal di desa Sukujaya Kampung Bayung Lencir di daerah Musi Banyuasin di negeri Sumatera Barat..Pertemuan kami pada hari itu adalah untuk melihat adakah benar apa yang telah diceritakan oleh kawan2 kami kepada kami..

Hasanah dilahirkan pada 6 Jun 1991, dalam calendar Islam 25 Safar 1410 H pada hari Ahad jam 12.01 pagi waktu Sumatera Barat di kampung tu.. Waktu Malaysia adalah pada pukul 1.00 pagi..Di Sumatera lewat 1 jam tau..Riawayat hidup Hasanah adalah bermula dengan orang yang membantu kelahiran Hasanah yg juga merupakan bidan di situ. Keadaan sewaktu hendak melahirkan memang sangat menyakitkan tetapi hasilnya hanya keluar darah sahaja..Bidan yg menyambut Hasanah kaget(terkejut) kerna bayi itu hilang dalam sekelip mata.. Bapanya memberitahu Hasanah diambil oleh bunian dan akan balik tak lama lagi..

Pada malam tersebut, ibunya bermimpi bahawa Hasanah datang hanya untuk menyampaikan khabar yg dia sihat2 sahaja.. Dia akan pulang tp dengan bentuk atau rupa yang lain..selang tiga hari kemudian,kembarnya seorang lelaki dilahirkan dan namanya aku tak tau la sebab tak tanye hehehe ..mengikut cerita bapanya, mereka memang ada keturunan kembar binatang semasa kelahiran, iyo ke idak aku pon tak tau la kan, hanya mengangguk jerr la..hahaha

Memang hasanah dtg dgn berpakaian sopan dan berjilbab..ibunya bertanya bila mau pulang, Hasanah hanya menjawab dia akn pulang tapi bukan dalam bentuk manusia. Disebabkan 2 la,ada papan tertulis dilarang menyentuh mukanya kerana dikatakan Hasanah berpakaian jilbab..Hasanah akan makan peha ayam saja dan dia akan berpuasa 40 jumaat..sebelum kedatangan Hasanah dalam bentuk buaya,dia sudah menjadi ular yg melingkar di bantal ibunya dan ghaib. Dan akhirnya die btukar menjadi buaya tapiii persoalannya,acane buaya tu datang ke rumah keluarga itu??

antara kesaktian yg dikatakan oleh bapanya adalah Hasanah ini boleh menghilangkan sakit2 dan demam budak2 kecil..kadang2 Hasanah akan merasuk ke dalam badan seseorang tuk meminta sesuatu..Hasanah akan mengalirkan air mata pabila mendengar org mengatakan dia seekor buaya..dan boleh tersenyum.. ]]

haa, ni citer aku sendiri plak,,,

Tuk maklumat korang, kulit Hasanah tak macam kulit buaya yg lain sebabnyer kulit dia lembut sangat..cehh macam pernah aku pegang buaya plak sebelum nie kann >_< ..haha mungkin Hasanah ni perempuan, sebab tu kot kulit dia pon lembut cam pempuan…

Mase kat rumah tu, aku dengan member2 sibuk bergambar2 sakan..bukan nak amek gambar Hasanah, banyak amek pict kite org jer..pulakk tu time tu aku nak snap gambar kawan2 aku, aku terrr halang Hasanah nie tengok tv..hahaha aku tak tahu pulak si Hasanah ni tengah tengok tv..kawan2 aku cakap Hasanah tunjuk protes dia dengan gerak kepala ke kiri dan kanan..hahaha lucu laa..terkezut gak aku time tu..mne tahu tetibe dye terkam aku dari depan..nahasss kau ciknot.. fuhhh selamat..lega bile dia tak mengamuk…patot la tv kt dalam rumah tu buka volume kuat giler..rupa2nyer ade makhluk nak tengok…huhu

Aku tanya bapak tu, apa pandangan ustaz2 atau pak kiyai tentang perkara ni? bapak tu kata, Hasanah di berikan kepada ahli keluarga tu sebagai pinjaman untuk dijaga dan dipelihara…tak apa2 jaga dia..

Akhirul kalam, aku mampu ucap subahanallah..AllahuAkbar..aku nak kate percaya atau tidak pada perkara nie..wallahua’lam..hanya Allah maha mengetahui semua yang diciptakan di dunia ini… Nur Hasanah ni seorang/ seekor buaya/ perempuan yg sangat baik, manja, jinak.. Rupa paras dia juga aku lihat lain dari buaya2 ditempat lain..maknanya, dia adalah yg teristimewa diciptakan Allah untuk ahli keluarga bapak dan ibu nie..Sampai disini saja yg aku bisa ngomongkan tentang diri Hasanah..

Ikuti Pula Kembara Ustaz Al Khodafi

 

 

Sy kagum mak dia ni ha..masa sembang2 dgn maknya dn uzt ttg kebesaran Allah buaya ni menangis dn dia batuk bersin macam org ..Ya Rabb ..Rahsia Allah yg x terfikir dek akal bonda..

Tiada Yang Mustahil Bagi Allah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here