PERNAH TERKENA SOPAK GARAM ATAU ‘LUDAHAN JIN’? INILAH PETUA MERAWATNYA ! SEBARKAN AGAR BERMANFAAT

Saya kena ni time bujang2 dulu… selalu kena bila cuaca sejuk or waktu malam…. dpt petua dri fb dan cuba buat. Alhamdulilah dengan izin Allah, saya sembuh sampai sekarang tak ada dah naik benda ni..

Nie saya share skit petua dia.

SOPAK GARAM

Sejenis penyakit yang sering menyerang kita. Dalam waktu yang singkat, timbul tompok kemerahan di atas kulit dan rasa gatal menyucuk-nyucuk.

Semakin digaru semakin besar tompokan tersebut.

Sebenarnya sopak garam adalah penyakit dari gangguan jin. Orang-orang lama menyebutnya, kena “ludahan jin”.

Dikatakan jin sopak garam ini bentuknya seperti asap yang bergerak.

Tiada berwarna. Ia seakan kristal lembut atau gell kristal yang bergerak terbang perlahan lahan dan apabila ia merapati kulit kita terasa amat gatal menyucuk.

CARA MERAWAT

1. Sediakan air setimba yang bercampur sintok dan limau nipis 7 biji dan setimba air garam sekadar segenggam garam.

2. Mulakan dengan membaca ruqyah ringkas: Surah Al Fatihah, ayat Kursi, 3 Qul.

3. Mulakan dengan mandian air garam. Jirus bermula dari kaki hingga ke bahagian kepala. Biarkan kering seketika. Selepas itu, di bilas dengan air biasa hingga bersih.

4. Mandian dengan air campuran sintok dan limau. Jirus bermula dari atas kepala ke bawah hingga kaki. Biarkan juga sehingga kering tanpa dilap.

5. Kemudian, bahagian yang kena sopak disapu dengan bedak sejuk bercampur sedikit garam.

Semoga Bermanfaat. Sila Like & Share!

Sumber: Dakwah Tv 

——————————————————————————————————————————————-

Petua Ibu Dalam Pantang Untuk Bantu Kecutkan Rahim, Buang Angin & Banyakkan Susu Badan!

hai uols!!!

Owh kay, hari ni saya nak kongsikan air minuman dalam pantang ya, walaupun pantang dah berlalu, tapi baru boleh nak minum air kunyit dan halia ni. Yelah awal-awal tu risau baby jaundice, makanya dah 52 hari selepas bersalin ni baru boleh nak minum. Lama pulak ye jarak masanya, korang jangan tiru saya ya, patutnya minum seawal mungkin. Saya ni je malas nak buat kan, makanya hantam sajalah labu!!

Bahan-bahan untuk air kunyit dan halia

Bahan-bahan cukup mudah, tapi mudah macamana pun kalau malas nak buat, acik takleh nak tolonglah ya. Ok mula-mula carilah kunyit dan halia kat celah-celah dapur korang tu. Takde? Pegilah kedai beli, seeloknya dapat kunyit muda baru elok sikit kot. Takdelah kuning sangat macam saya punya ni. Saya guna kunyit dah tua, dah macam nak masak lemak cili api pun ada rupanya tu.

Nampak pisau tu? Kegunaan dia untuk buang kulit kunyit dengan halia tu. Ok dah buang kulit, korang basuh dan blend kan diorang bersama. Blend guna air masak tau, sebab lepas proses blend tu, korang tapis masuk dalam cawan.

Dah tapis habuk dan serat kunyit halia tu. Masukkan pula asam jawa segera tu ke dalam air kunyit dan halia yang dah ditapis. Dan akhir sekali masukkan madu, kacaukan sehingga sebati dan serasi bersama #sehatisejiwa.

Masukkan sedikit madu

Senang kan? Dengan 4 bahan di atas, makanya korang dah dapat minuman ala-ala jamu untuk kesihatan badan. Sebenarnya fungsi air kunyit dan halia ni adalah baik untuk dalaman ibu selepas bersalin. Salah satunya untukkecutkan rahim kita, buang angin, melangsingkan badan dan juga banyakkan susu badan, i like!!! So nak taknak untuk itu kene telan jugaklah ya. Baca bismillah jangan lupa. Dan biasanya ia elok diminum secawan sehari selama 3 hari berturut-turut ya. Yummeh sangat!!

Sedia untuk diminum

Memang terbaik!!!

Ok siap minuman kesihatan untuk hari ini. Saya terbaca tak elok minum selalu air kunyit ni, nanti cepat monopose, tapi sahih atau tidak itu saya tak pastilah. Korang nak tau? Sedap tau rasa dia ni, yelah dah campur asam jawa dan madu, jadi ada rasa pahit, masam dan manis. Dah boleh buat tajuk drama tv pulak hihi, oklah tu je babai!!!

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Petua Ibu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here