Gambar Hiasan

 

Di Kota Kinabalu ini banyak perkara saya belajar. Semua orang baik-baik. Rasanya setiap kali berada disini terasa sebak melih#at ramai orang diberi hidayah oleh Allah..Kasih sayang Allah dilimpahkan kepada hambanya.

Seorang lelaki menyapa saya dalam satu perjalanan. Ustaz saya terharu jumpa ustaz. Boleh k#ita bergambar. Ustaz selalu buat saya menangis. Jika iste#ri saya tengok gambar saya dengan ustaz mesti dia menangis terus.

Dia mula bercerita. Saya berkahwin dengan seorang wanita berpurdah dan belajar agama. Dibesarkan dengan keluarga sangat baik. Dari kecil keluarganya orang baik dan kuat buat dakwah..

Tapi saya ni sangat teruk. Saya tak per#nah solat. Dia terima saya sebab saya masa berkenalan saya banyak cakap agama tapi tak solat pun..Solat jumaat pun tidak. Isteri saya selalu nasihatkan saya. Tapi saya marah d#an dia jadi sangat takutsaya pernah pecahkan hpnya..saya pernah pecahkan pintu rumah kerana dia nak ajak saya buat baik. Tapi saya tak pukul dia.

Saya dikurniakan seorang anak. Saya sangat garang dan sa#ngat jahat. Walaupun baik pada isteri saya. Macam-macam kejahatan saya buat..

Tapi isteri saya tak berhenti berdoa dan menangis buat saya. Kadang-kadang saya terjaga pukul 4 pagi terdeng#ar isteri saya solat dan bunyi sayu-sayu se#dang tersedu dan menangis. Kadang-kadang saya suruh dia perlahan sikitabang nak tidur nihampir setiap sebelum Subuh dia dah bangun solat dan mengaji.

Sehinggalah satu hari ada orang datang rumah ziarah. Orang dakwah. Macam biasa saya memang tak pernah layan. Saya akan buat tak tahu dan kata sibuk..

Hari tu saya tak dapat lari.

.saya dengar mereka nasihat di depan pintu rumah dalam keadaan terpaksa. Saya tak dengar kat#a mereka. Cuma saya tengok gelagat mereka. Lucu gayanya. Kenapa#lah kain atas buku lali..saya ketawa jer sepanjang hari kerana fikir apalah diaorang dapat buat macam ni. Nabi saw buat ke macam ni.

Saya cerita dengan isteri saya. Dia diam jer. Malam tu saya dengar isteri saya menangis lagi. Saya tiba-tiba rasa hiba. Baiknya isteri saya..saya ras#a tenang sangat. Saya tengok dia dengan telekung nampak bercahaya dan teramat cantik rasanya..antara doanya dengan berbisik. Ya Allah saya sayang suami saya. Ampunkanlah dosanya. Janganlah azab dia..kasihankanlah dia..dia tak solat. Ya Allah.menangis sambil teresak-esak..

Saya peluk dia dan kata terima kasih tak putus asa 3 tahun doakan abang walaupun abang de#gil. Dia kenalkan saya pada ceramah aga#ma termasuk ceramah ustaz. Saya dengar ikim.fm sikit-sikit masa ustaz ceramah. Dia hadiahkan saya buku Tangisan Umat. Saya menangis membacanya..saya baca berulang kali. 6 kali saya ulang sebab terasa macam ubat.

Saya baru pulang dari berada di jalan Allah selama 40hari berdakwah. Kehidupan saya dan isteri telah berubah. Bena#rlah ustaz, menangis dan berjuang di jalan Allah terama#t berharga..dulu cerita Islam dan sahabah seperti mimpi. Hari ini terasa ianya benar-benar indah dan realiti bila kita sudah cinta.

Wajahnya dengan berk#opiah dan berjanggut. Wajahnya berseri jer..ya Allah bahagianya jika semua orang belajar Islam dan sunnah dalam keluarga.

#Nota: Ya Allah tersentuh hati apabila membaca perkongsian kisah hidup Ustaz Ebit Lew. Siapa sangka disebalik kelembutan beliau menyampaikan ceramah da nasihat kepada kita,terdapat cerita disebalik penghijarahan beliau.

Buat para suami atau isteri yang masih memiliki pasangan yang belum berhijrah menuju kearah jalan kebaikkan,kisah ini memberi penajaran buat kita untuk tidak menghukum pasangan kita dan mengelarkan mereka ahli neraka. Sebaliknya berdoalah untuk mereka kepada Allah,mohonlah putunjuk dan hidayah untuk mereka kerana hidayah itu milik Allah.

Beruntunglah jika mempunyai pasangan yang sabar dalam melayari bahtera perkahwinan. Tidak pernah putus asa dengan rahmat Allah. Semoga kita semua dapat membina keluarga yang bahagia bukan sahaja di dunia,tetapi sehingga di syurga,berkumpul bersama keluarga tercinta.Subhanallah. Indah kan?

Kongsikan,semoga bermanfaat.

Sumber:Ustaz ebit lew
Sumber: jommelancong.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here