Wajah Wanita 43 Tahun Bertukar Menjadi Licin Kerana Petua Ini!

Hanya dengan campuran halia segar, cuka dan madu, dalam beberapa hari bintik hitam pada wajah terus pudar.

Wanita berusia 43 tahun di bawah ini hanya menyapu campuran bahan ini selama beberapa minggu, dan wajahnya kembali berseri seperti gadis muda 20 tahun!

Bukan saja wanita, lelaki pasti suka juga dengan tips ini, kerana mudah, cepat dan semulajadi.

Bahan-bahan: Halia segar, cuka dan madu. (Bahan dapur je…)

1.Cuci halia sehingga bersih.

Masukkan dalam balang, tuangkan cuka dan tutup rapat balang tersebut. (Jangan terlebih sehingga paras leher balang)

Masukkan balang ke dalam peti sejuk, dan biarkan selama 1 hari.

2.Keluarkan balang dari peti sejuk, buka dan masukkan madu secukupnya, adukkan sebati. Tunggu 30 minit.

Siap! Masker campuran halia, cuka dan madu semula jadi.

3.Ambil potongan halia tersebut, usapkan pada wajah dan bahagian yang berbintik hitam. Biar selama beberapa minit, kemudian bilas dengan air suam panas.

Anda pasti bakal terkejut tidak percaya dengan hasil ajaibnya! Mulus, putih, bersih malah berkilau! Tentunya akan dijadikan rutin.

Semoga bermanfaat dan jangan lupa kongsikan pada rakan-rakan dan keluarga.

P/S. : Kerana jenis dan sensitiviti kulit setiap orang berbeza, cara ini belum tentu sesuai pada kulit semua orang. Jika selepas melakukan rawatan ini kulit terasa panas atau timbul kemerahan, segera rujuk kepada doktor.

Anda Patut Mencuba!! Hanya Dengan Air Rebusan Daun Sup Untuk ‘Cuci’ Buah Pinggang Anda….

Buah pinggang merupakan antara organ terpenting dalam sistem perkumuhan kita. Secara mudahnya, buang pinggang menjalankan fungsi sebagai pengawal keseimbangan air, asid dan alkali dalam badan. Malah akan meneutralkan tahap kalium darah dan mengeluarkan bahan-bahan yang memudaratkan pada badan. Nyata, begitu berat tugas buah pinggang ini!

Memahami tugas buah pinggan tersebut,sewajarnya ‘khidmat’ yang diberikan kepada kita hendaklah dijaga dengan sebaik mungkin. Memandangkan setelah sekian lama buah pinggang kita menapis darah dengan menyingkirkan garam, racun serta semua yang tidak diperlukan oleh tubuh. Kini tiba masanya, untuk kita ‘cuci’ dan bersihkan buah pinggang agar kekal sihat dengan menggunakan air rebusan daun sup.

Diyakini oleh orang dulu-dulu, dengan mengamalkan minum air rebusan daun sup ini akan dapat membantu mengeluarkan kotoran yang terkumpul di dalam buah pinggang melalui pembuangan air kecil.

Untuk itu, tidak salah kita mencuba untuk tujuan menjaga kesihatan. Malah minuman air rebusan ini bersifat semula jadi dan pastinya tiada kesan sampingan. Selamat mencuba!

Air Rebusan Daun Sup

Bahan-bahan:

Daun sup

Cara Penyediaan :

1.Cuci bersih daun sup dan potong kecil-kecil.

2.Masukkan ke dalam periuk bersama air bersih.

3.Rebus selama 10 minit.

4.Biarkan sejuk dan kemudian ditapis.

5.Masukkan air rebusan ke dalam bekas.

6.Amalkan minum segelas air rebusan daun sup setiap hari.

Info : Bila amalkan anda akan rasa perubahan yang ketara. Badan lebih segar dan terasa lebih sihat.
5 Petua Mudah Hilangkan Kulit Muka Berminyak

Selalu bila kulit muka berminyak ni banyak terdedah dengan persekitaran luar kan. Dengan panas teriknya memang boleh buat muka kita tak selesa. Macam hn jenis kulit muka kering jadi pelembap ke sangat-sangat diperlukan. Ok jom hn share petua untuk kulit muka berminyak pula.. Harap membantu korang ya..

1. Lemon
Campurkan sesudu lemon dengan sedikit madu dan susu. Sapukan pada kulit muka biarkan selama 10-15 minit sebelum dibilas. Boleh buat sekali sehari tau.

2. Yougurt
Ambil sesudu yogurt dan ratakan ke seluruh muka. Biarkan selama 15minit kemudian bilas. Boleh buat seminggu sekali. Tujuan dia membantu untuk menyerap lebihan minyak pada muka dan menanggalkan sel kulit mati.

3. Tomato
Kisarkan sebiji tomato sehingga lumat dan campurkan dengan sedikit madu. Sapukan rata pada muka dan biarkan selama 15 minit. Bila dah selesai bilas dengan air suam sehingga bersih.

4. Timun
Kisar timun segar sehingga hancur lalu jadikannya sebagai masker muka. Biarkan selama 30 minit kemudian bilas dengan air bersih. Boleh buat 2 kali seminggu untuk kesan yang lebih baik.

5. Garam
Masukkan garam ke dalam bekas berisi air suam. Kacau sehingga sebati kemudian cuci kulit muka bersama air garam tersebut. Lakukan sehari sekali.

Cubalah buat petua ni mana tau berhasil untuk korang yang jenis kulit muka berminyak. Yelah dulu hn masa zaman sekolah dulu bila main sukan je penat ke memang kulit muka berminyak rasa tak selesa gila lah. Kene standby pencuci muka dalam beg kalau rajin lah dapat cuci muka je pon dah lega kan.

Sumber : Seminit Resepi/rencahrasa

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here